Cywilizacja obywatelska

Ergonomizm ma sens i zastosowanie tylko i wyłącznie wtedy, gdy koncentruje się na człowieku i stawia go w centrum swoich badań i zainteresowania. W innym wypadku byłoby to pozbawione jakiegokolwiek uzasadnienia, ponieważ naukowcy, którzy tworzyli podwaliny pod tą filozofię wszystkie swoje myśli i działania kierowali w oparciu i troskę o człowieka. To jest główny i tak naprawdę jedyny punkt odniesienia do wszelkich rozważań ergonomistów. Chodzi jednak nie tyle o pojedynczą osobę tylko, by działać dla dobra wspólnego. Wszelkie swoje indywidualne i niezdrowe ambicje należy odłożyć na bok i pomagać innym jeśli następuje tego typu potrzeba. Każdy człowiek powinien odkrywać cały czas zdolności, którymi jest obdarzony i starać się jak najbardziej efektywnie je wykorzystać ku uciesze całego społeczeństwa.

ergonomia a człowiek

Tylko, gdy takie będzie podejście większości ludzi to możliwe jest powstanie prawdziwego społeczeństwa obywatelskiego, opartego na wspólnych wartościach etycznych i moralnych, które są wyznawane i przestrzegane przez te osoby. Trzeba przyznać, że w dzisiejszych czasach nie jest to łatwa rzecz do przeprowadzenia i skutecznego zrealizowania, myśli się głównie o sobie i o zapewnieniu doczesnego bogactwa dla najbliższej rodziny. Wyższe wartości dla mało kogo się liczą i nie są traktowane zbyt priorytetowo. Taki fakt na pewno nie spodobałby się pierwszym naukowcom, którzy tworzyli naukę ergonomia. Trudno byłoby im przewidzieć, że pieniądze mogą przesłonić większości ludzi pogląd na wiele innych, wydaje się ważniejszych spraw. Biegu wydarzeń zmienić się już niestety nie da i wygląda na to, że obecna sytuacja może się jedynie pogłębiać. Aby było inaczej potrzebny byłby jakiś wyraźny przełom lub wydarzenie, które uzmysłowiłoby, że w trakcie swojego życia należy także działać dla dobra wspólnego, a nie tylko myśleć o zaspokajaniu własnych potrzeb. Taki wstrząs społeczny mógłby wiele odmienić i ergonomiści zapewne liczą na to, że w najbliższej przyszłości będą mieć z tym do czynienia. Inaczej ich idee mogą nie trafiać do odbiorców.